A PPKE TVSz (171–173.§) értelmében a BA diploma megszerzésének elengedhetetlen feltétele a szakdolgozat benyújtása és annak elégtelennél jobb jeggyel történő elbírálása után a záróvizsga sikeres letétele. Az alábbiakban  a szakdolgozat készítésének szempontjait összefoglaló szakdolgozati tájékoztatót adjuk közre, majd a tanszék oktatói által meghirdetett szakdolgozati témákat tesszük közzé

Az óvó- és tanítóképző tanszék szakdolgozati útmutatója

dokumentum letöltése

(frissítve 2016.11.22.)

új szakdolgozati útmutató letöltése

(érvényes a 2020/21 tanévtől)


Szakdogozati témák

A szakdolgozati címbejelentő lapok leadási határideje minden év május 31.

Balla Gergely

  • Bábjáték az általános iskola alsó tagozatában és/vagy az óvodában
  • A gyermekrajzok érzelmi világa
  • Egy népi tájegység és jellemző mesterségének a bemutatása
  • Az új médiumok szerepe a vizuális nevelésben
  • A kortárs vizuális kommunikáció és médiumainak elemzése
  • Művészetoktatás, múzeumpedagógia az általános iskolában
  • A serdülőkori személyiségfejlesztés lehetőségei a vizualitás
  • Agyagmunkák és térplasztika. Plasztikai ábrázolás és térábrázolás az óvodai és az iskolai oktatásban
  • Témaválasztás a vizuális nevelés és a vizuális művészetek világából

Heckel Zoltán

Természetismeret

  • Az egyes tanulásszervezési típusok hatékonysága a természettudományos oktatás területén
  • A kooperatív technikák alkalmazása a természettudományos oktatásban
  • A környezettudatos gondolkodásmód, ökológiai gondolkodás formálása az óvodában / iskolában
  • A külső helyszínek fontossága a kompetencia alapú készség és képességfejlesztésben, a környezeti nevelés területén az óvodában / iskolában
  • Növénytani/állattani ismeretek tantárgypedagógiai kérdései a 6-10 éves tanulók nevelési, oktatási munkájában
  • A globális éghajlatváltozás szemléltetésének lehetséges módszerei
  • A hallgató által szabadon választott téma

Testnevelés, egészségnevelés

  • Különböző óvodák mozgásszokásainak hatékonysága, ezek hatása a gyermekek motoros képességeinek fejlődésére
  • A mindennapos testnevelés bevezetésének hatásai
  • Alsó tagozatos tanulók szabadidős tevékenységeinek összehasonlító elemzése
  • A testi képességek mérésének módszerei az iskolában
  • Mozgáskoordináció és értelmi képesség közötti összefüggés vizsgálata
  • Az egészségnevelés szerepe, lehetőségei az óvodában / iskolában
  • Óvodás / iskoláskorúak egészség-magatartási szokásainak vizsgálata
  • + A hallgató által szabadon választott téma

Minőségfejlesztés

  • A pedagógus életpályamodell bevezetésének hatásai
  • Egy választott oktatási intézmény minőségirányítási rendszerének elemzése

 


 

dr. Hernádi Mária Judit

  • Nemes Nagy Ágnes életműve
  • Ottlik Géza életműve
  • Pilinszky János vagy Weöres Sándor életműve
  • Lázár Ervin életműve
  • Az újhold folyóirat története és írói köre
  • Meseelemzés, meseértelmezés irodalmi- és meseterápiás szempontból
  • Műfajelmélet: egy irodalmi műfaj alakulástörténete
  • A prózavers műfajának vizsgálata a xx. századi irodalomban
  • A tárgyias líra hagyománya a xx. századi irodalomban
  • Interdiszciplináris szövegértelmező vizsgálatok: teológiai, etikai, filozófiai problémák irodalmi alkotásokban; irodalom és képzőművész

Homor Lajos

  • A Moodle CMS használati lehetőségei az általános iskolai oktatásban
  • Az interktív tábla és használata az általános iskolában
  • Az online adatgyűjtés és kiértékelés eszközei
  • Közösségi oldalak oktatási használhatósága

Horváth Mariann

  • Kommunikáció és neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésben
  • A pedagógus kommunikációja
  • Gyógypedagógiai ellátás a közoktatásban
  • Segítő szakemberek a nevelési és oktatási intézményekben
  • Teammunka az óvodában, iskolában
  • Német nyelv oktatásának módszertana
  • Tankönyvelemzés (német nyelv, kommunikáció)

 


Horváthné Dr. Farkas Éva

  • A nyelvi alapkészségek fejlesztése a korai idegennyelv-oktatás folyamatában
  • A célnyelvi szókincsfejlesztés lehetőségei kisgyermekkorban
  • Nyelvelsajátítási motiváció az óvodában
  • A motiváció szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
  • Játékos nyelvelsajátítás kisgyermekkorban
  • Gyermekkori kétnyelvűség
  • Egy nemzetiségi oktatási intézmény története és jelene
  • Egy település hagyományos megélhetési formái a múltban, életmód a jelenben
  • Nemzetiségi identitás és nyelvhasználat szülővárosomban/szülőfalumban
  • A család szerepe a gyermek olvasóvá nevelésében

 


 

dr. Juhász Márta Klára

  • Helytörténeti kutatások (Egy német nemzetiségi falu történetének felkutatása, különös tekintettel a német nemzetiség betelepülésére, életformájára, társadalmi összetételére)
  • Népszokások, néphagyományok egy német nemzetiségi településen (Német nemzetiségi közösségek naptár, v. az emberi élet fordulópontjai szerinti szokásainak felgyűjtése, rendszerezése; a nemzetiségi oktatásba való beillesztés lehetőségei, módszertana)
  • A magyarországi németek népviselete, étkezési szokásai, zenei kultúrája (Német nemzetiségi közösségek tárgyi néprajzának felgyűjtése, rendszerezése; a nemzetiségi oktatásba való beillesztés lehetőségei, módszertana)
  • Német nemzetiségi irodalom (Német nemzetiségi írók, költők munkásságának, műveinek feldolgozása; a tanórán való alkalmazásuk módszertani megközelítése)
  • M.o.-i német nyelvjárások, nyelvhasználat (A m.o.-i német nemzetiség nyelvjárási jellemzőinek vizsgálata rendszernyelvészeti, szociolingvisztikai, kontaktusnyelvészeti megközelítésből, besorolásuk)
  • A német kisebbség megjelenése a médiában (A m.o.-i német nemzetiség médiahasználata – nyomtatott, elektronikus, TV, rádió –, ill. annak szerepe az életükben)
  • A nemzetiségi (nyelv)oktatás (A német kisebbség (nyelv)oktatásának története, jelene, formái, szerepe, jelentősége)
  • A m.o.-i német kisebbség kulturális és társadalmi szervezetei (Egy német nemzetiségi település egyesületeinek, szervezeteinek vizsgálata, ill. több település szervezeteinek összehasonlítása)
  • A német nyelvterület, ill. a m.o.-i németek gyermek- és ifjúsági irodalma (Gyermekirodalmi művek elemzése, megjelenésük a tanórán)

Kovácsné Fódi Krisztina

  • A népdalok, népi gyermekjátékok jelentősége és szerepe az óvodai foglalkozásokon (vagy: alsó tagozaton)
  • A zene és a gyermeki fejlődés összefüggései születéstől 10 éves korig
  • A ritmusérzék, ritmikai készség fejlesztése kisgyermekkorban
  • A zenei írás-olvasás útján – a szolmizáció tanításának szerepe az alsó tagozaton
  • A zenehallgatóvá nevelés az 1-4. osztályban
  • „Játsszunk zenét!" Zenei képességek játékos fejlesztése az énekórákon
  • A zenei nevelés hatása a kompetencia- és személyiségfejlődésre az alsó tagozaton
  • A XX. századi zenepedagógiai módszerek, irányzatok összehasonlító elemzése

dr. Miklós Ágnes Kata

  • Az óvodai/iskolai integráció kérdései
  • Intézményi szocializáció az óvodában
  • Interkulturális nevelés az óvodában/iskolában
  • Az óvodapedagógus feladatai a közösségépítésben
  • Az óvoda feladatai és lehetőségei a felzárkóztatásban

Némethné dr. Varga Andrea

Tanító szakosoknak

  • Hagyományos és új módszerek az anyanyelvi / irodalmi oktató-nevelő munkában
  • Képességfejlesztés a nyelvtanórákon
  • Képességfejlesztés irodalomórán
  • Stilisztikai ismeretek az 5–6. osztályos irodalom tananyagban
  • Stíluseszközök Lázár Ervin meséiben
  • Olvasóvá nevelés – gyermekirodalom – kötelező olvasmányok

Óvodapedagógus szakon

  • Anyanyelvi fejlesztés az óvodában
  • Irodalmi nevelés az óvodában
  • A könyv és a könyvtár szerepe az óvodai nevelésben
  • Gyermekfolyóiratok az olvasóvá nevelésben
  • Lázár Ervin meséi

+ a hallgató által szabadon választott téma, előzetes egyeztetés után

 


 

dr. Tárnok Attila

  • Analysis of an Edgar Allen Poe Short Story
  • The Role of Simplified Readers in Language Teaching
  • American Folk Music
  • World English and Post-Colonial Societies
  • The Analysis of William Wordsworth's The Prelude (Book I, 1799, Books I-VI, 1820, Books I-VII, 1850)
  • Human Rights Movements in Afro-American Culture
  • Female Characters in the English Novel in the Ninteenth Century
  • Béla Hamvas
  • The Victorian Age and its Legacy on Modern British Society
  • Migration, Diaspora, Ethnic Minorities

dr. Tölgyessy Zsuzsanna

  • Honismeret
  • Gyermekirodalom
  • Népköltészet, néphagyomány
  • Megélt történelem
  • Játékpedagógia és drámapedagógia

Virághné Ratimovszky Kornélia

  • A tehetséges gyermek
  • A személyiségfejlődés és a szocializáció
  • A gyermekkor pszichés zavarai
  • Konfliktusok és kezelésük az iskolában
  • A mese és a rajz hatása a gyermek fejlődésére
  • Személyiségfejlődés
  • Az agresszív viselkedés
  • A társas kapcsolatok alakulása
  • Tanulási motivációk kisiskoláskorban