A PPKE TVSz (171–173.§) értelmében a BA diploma megszerzésének elengedhetetlen feltétele a szakdolgozat benyújtása és annak elégtelennél jobb jeggyel történő elbírálása után a záróvizsga sikeres letétele. Az alábbiakban a szakdolgozat készítésének szempontjait összefoglaló szakdolgozati tájékoztatót adjuk közre, majd a tanszék oktatói által meghirdetett szakdolgozati témákat tesszük közzé
Az óvó- és tanítóképző tanszék szakdolgozati útmutatója
(frissítve 2016.11.22.)
új szakdolgozati útmutató letöltése
(érvényes a 2020/21 tanévtől)
Szakdogozati témák
A szakdolgozati címbejelentő lapok leadási határideje minden év május 31.
Balla Gergely
- Bábjáték az általános iskola alsó tagozatában és/vagy az óvodában
- A gyermekrajzok érzelmi világa
- Egy népi tájegység és jellemző mesterségének a bemutatása
- Az új médiumok szerepe a vizuális nevelésben
- A kortárs vizuális kommunikáció és médiumainak elemzése
- Művészetoktatás, múzeumpedagógia az általános iskolában
- A serdülőkori személyiségfejlesztés lehetőségei a vizualitás
- Agyagmunkák és térplasztika. Plasztikai ábrázolás és térábrázolás az óvodai és az iskolai oktatásban
- Témaválasztás a vizuális nevelés és a vizuális művészetek világából
Heckel Zoltán
Természetismeret
- Az egyes tanulásszervezési típusok hatékonysága a természettudományos oktatás területén
- A kooperatív technikák alkalmazása a természettudományos oktatásban
- A környezettudatos gondolkodásmód, ökológiai gondolkodás formálása az óvodában / iskolában
- A külső helyszínek fontossága a kompetencia alapú készség és képességfejlesztésben, a környezeti nevelés területén az óvodában / iskolában
- Növénytani/állattani ismeretek tantárgypedagógiai kérdései a 6-10 éves tanulók nevelési, oktatási munkájában
- A globális éghajlatváltozás szemléltetésének lehetséges módszerei
- A hallgató által szabadon választott téma
Testnevelés, egészségnevelés
- Különböző óvodák mozgásszokásainak hatékonysága, ezek hatása a gyermekek motoros képességeinek fejlődésére
- A mindennapos testnevelés bevezetésének hatásai
- Alsó tagozatos tanulók szabadidős tevékenységeinek összehasonlító elemzése
- A testi képességek mérésének módszerei az iskolában
- Mozgáskoordináció és értelmi képesség közötti összefüggés vizsgálata
- Az egészségnevelés szerepe, lehetőségei az óvodában / iskolában
- Óvodás / iskoláskorúak egészség-magatartási szokásainak vizsgálata
- + A hallgató által szabadon választott téma
Minőségfejlesztés
- A pedagógus életpályamodell bevezetésének hatásai
- Egy választott oktatási intézmény minőségirányítási rendszerének elemzése
dr. Hernádi Mária Judit
- Nemes Nagy Ágnes életműve
- Ottlik Géza életműve
- Pilinszky János vagy Weöres Sándor életműve
- Lázár Ervin életműve
- Az újhold folyóirat története és írói köre
- Meseelemzés, meseértelmezés irodalmi- és meseterápiás szempontból
- Műfajelmélet: egy irodalmi műfaj alakulástörténete
- A prózavers műfajának vizsgálata a xx. századi irodalomban
- A tárgyias líra hagyománya a xx. századi irodalomban
- Interdiszciplináris szövegértelmező vizsgálatok: teológiai, etikai, filozófiai problémák irodalmi alkotásokban; irodalom és képzőművész
Homor Lajos
- A Moodle CMS használati lehetőségei az általános iskolai oktatásban
- Az interktív tábla és használata az általános iskolában
- Az online adatgyűjtés és kiértékelés eszközei
- Közösségi oldalak oktatási használhatósága
Horváth Mariann
- Kommunikáció és neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésben
- A pedagógus kommunikációja
- Gyógypedagógiai ellátás a közoktatásban
- Segítő szakemberek a nevelési és oktatási intézményekben
- Teammunka az óvodában, iskolában
- Német nyelv oktatásának módszertana
- Tankönyvelemzés (német nyelv, kommunikáció)
Horváthné Dr. Farkas Éva
- A nyelvi alapkészségek fejlesztése a korai idegennyelv-oktatás folyamatában
- A célnyelvi szókincsfejlesztés lehetőségei kisgyermekkorban
- Nyelvelsajátítási motiváció az óvodában
- A motiváció szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
- Játékos nyelvelsajátítás kisgyermekkorban
- Gyermekkori kétnyelvűség
- Egy nemzetiségi oktatási intézmény története és jelene
- Egy település hagyományos megélhetési formái a múltban, életmód a jelenben
- Nemzetiségi identitás és nyelvhasználat szülővárosomban/szülőfalumban
- A család szerepe a gyermek olvasóvá nevelésében
dr. Juhász Márta Klára
- Helytörténeti kutatások (Egy német nemzetiségi falu történetének felkutatása, különös tekintettel a német nemzetiség betelepülésére, életformájára, társadalmi összetételére)
- Népszokások, néphagyományok egy német nemzetiségi településen (Német nemzetiségi közösségek naptár, v. az emberi élet fordulópontjai szerinti szokásainak felgyűjtése, rendszerezése; a nemzetiségi oktatásba való beillesztés lehetőségei, módszertana)
- A magyarországi németek népviselete, étkezési szokásai, zenei kultúrája (Német nemzetiségi közösségek tárgyi néprajzának felgyűjtése, rendszerezése; a nemzetiségi oktatásba való beillesztés lehetőségei, módszertana)
- Német nemzetiségi irodalom (Német nemzetiségi írók, költők munkásságának, műveinek feldolgozása; a tanórán való alkalmazásuk módszertani megközelítése)
- M.o.-i német nyelvjárások, nyelvhasználat (A m.o.-i német nemzetiség nyelvjárási jellemzőinek vizsgálata rendszernyelvészeti, szociolingvisztikai, kontaktusnyelvészeti megközelítésből, besorolásuk)
- A német kisebbség megjelenése a médiában (A m.o.-i német nemzetiség médiahasználata – nyomtatott, elektronikus, TV, rádió –, ill. annak szerepe az életükben)
- A nemzetiségi (nyelv)oktatás (A német kisebbség (nyelv)oktatásának története, jelene, formái, szerepe, jelentősége)
- A m.o.-i német kisebbség kulturális és társadalmi szervezetei (Egy német nemzetiségi település egyesületeinek, szervezeteinek vizsgálata, ill. több település szervezeteinek összehasonlítása)
- A német nyelvterület, ill. a m.o.-i németek gyermek- és ifjúsági irodalma (Gyermekirodalmi művek elemzése, megjelenésük a tanórán)
Kovácsné Fódi Krisztina
- A népdalok, népi gyermekjátékok jelentősége és szerepe az óvodai foglalkozásokon (vagy: alsó tagozaton)
- A zene és a gyermeki fejlődés összefüggései születéstől 10 éves korig
- A ritmusérzék, ritmikai készség fejlesztése kisgyermekkorban
- A zenei írás-olvasás útján – a szolmizáció tanításának szerepe az alsó tagozaton
- A zenehallgatóvá nevelés az 1-4. osztályban
- „Játsszunk zenét!" Zenei képességek játékos fejlesztése az énekórákon
- A zenei nevelés hatása a kompetencia- és személyiségfejlődésre az alsó tagozaton
- A XX. századi zenepedagógiai módszerek, irányzatok összehasonlító elemzése
dr. Miklós Ágnes Kata
- Az óvodai/iskolai integráció kérdései
- Intézményi szocializáció az óvodában
- Interkulturális nevelés az óvodában/iskolában
- Az óvodapedagógus feladatai a közösségépítésben
- Az óvoda feladatai és lehetőségei a felzárkóztatásban
Némethné dr. Varga Andrea
Tanító szakosoknak
- Hagyományos és új módszerek az anyanyelvi / irodalmi oktató-nevelő munkában
- Képességfejlesztés a nyelvtanórákon
- Képességfejlesztés irodalomórán
- Stilisztikai ismeretek az 5–6. osztályos irodalom tananyagban
- Stíluseszközök Lázár Ervin meséiben
- Olvasóvá nevelés – gyermekirodalom – kötelező olvasmányok
Óvodapedagógus szakon
- Anyanyelvi fejlesztés az óvodában
- Irodalmi nevelés az óvodában
- A könyv és a könyvtár szerepe az óvodai nevelésben
- Gyermekfolyóiratok az olvasóvá nevelésben
- Lázár Ervin meséi
+ a hallgató által szabadon választott téma, előzetes egyeztetés után
dr. Tárnok Attila
- Analysis of an Edgar Allen Poe Short Story
- The Role of Simplified Readers in Language Teaching
- American Folk Music
- World English and Post-Colonial Societies
- The Analysis of William Wordsworth's The Prelude (Book I, 1799, Books I-VI, 1820, Books I-VII, 1850)
- Human Rights Movements in Afro-American Culture
- Female Characters in the English Novel in the Ninteenth Century
- Béla Hamvas
- The Victorian Age and its Legacy on Modern British Society
- Migration, Diaspora, Ethnic Minorities
dr. Tölgyessy Zsuzsanna
- Honismeret
- Gyermekirodalom
- Népköltészet, néphagyomány
- Megélt történelem
- Játékpedagógia és drámapedagógia
Virághné Ratimovszky Kornélia
- A tehetséges gyermek
- A személyiségfejlődés és a szocializáció
- A gyermekkor pszichés zavarai
- Konfliktusok és kezelésük az iskolában
- A mese és a rajz hatása a gyermek fejlődésére
- Személyiségfejlődés
- Az agresszív viselkedés
- A társas kapcsolatok alakulása
- Tanulási motivációk kisiskoláskorban